KOMMUNIKÉ FRÅN ÅRSSTÄMMA I OSCAR PROPERTIES HOLDING AB (PUBL)

Årsstämma i Oscar Properties Holding AB (publ) hölls den 19 juli 2024 i Stockholm. Nedan följer en sammanfattning av beslut tagna vid årsstämman.

Framläggande av kontrollbalansräkning och beslut om att driva verksamheten vidare
Den första kontrollbalansräkningen med revisorns yttrande framlades. Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att verksamheten ska drivas vidare.

Redovisningshandlingar och ansvarsfrihet
Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2023.

Styrelsen och de tidigare verkställande direktörerna beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Utdelning
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning ska utgå på stamaktier, preferensaktier eller preferensaktier av serie B.

Godkännande av ersättningsrapport och riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om godkännande av styrelsens ersättningsrapport över ersättningar enligt 8 kap. 53 a § aktiebolagslagen. Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Antalet styrelseledamöter och revisorer, styrelse, styrelseordförande, revisorsval, styrelsearvode och revisorsarvode
Årsstämman beslutade enlighet följande:

• Styrelsen ska bestå av tre ledamöter utan suppleanter.
  • Bolaget ska ha en revisor utan revisorssuppleanter.
  • Omval av Hans von Celsing, Richard Bagge och Oscar Engelbert till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Hans von Celsing omvaldes till styrelsens ordförande.
  • Styrelsearvode ska utgå med 550 000 kronor till styrelsens ordförande och med 250 000 kronor till var och en av de övriga ledamöterna som inte är anställd i bolaget.
  • Val av det auktoriserade revisionsbolaget RSM Stockholm AB till bolagets revisor, med auktoriserade revisorn Robert Hasslund som huvudansvarig för revisionen.
  • Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att lämna ett bemyndigade till styrelsen att besluta om emission, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, att betalas kontant, med apportegendom eller genom kvittning, av nya stamaktier preferensaktier och/eller preferensaktier av serie B, eller teckningsoptioner eller konvertibler avseende sådana aktier.

Fortsatt bolagsstämma och fråga om utseende av särskild granskare
Bolagsstämman beslutade om fortsatt bolagsstämma för behandling av aktieägares förslag om utseende av särskild granskare. Den fortsatta bolagsstämman kommer att hållas den 30 juli 2024 kl 9.00 på Bolagets kontor på Nybrogatan 55 i Stockholm. Ytterligare information kommer.

Kompletta förslag
De kompletta förslagen finns tillgängliga på bolagets webbplats, www.oscarproperties.com